Практична робота № 3
Фітодекоративний колаж. Композиційна будова та дизайн. Технічні засоби виготовлення колажу
Мета: ознайомити студентів з композиційною будовою, дизайном та технічними засобами виготовлення фітодекоративного колажу визначенням та типами, навчити прийомів підготовки основи колажу.
Матеріали та обладнання: типи колажів, рамки різної форми, основа з ґрунтовкою, клей ПВА, фарби, аерозолі, пензлики для фарби та клею, ємність для води, ножиці.
Техніка безпеки: дотримуватися правил користування інструментами, якими можна порізатися або поколотися, фарбами та клеями. З аерозолями необхідно працювати тільки в добре провітрюваному приміщенні в марлевій пов'язці. До роботи допускаються студенти в спеціально призначеному одязі.
Хід роботи
1. Фітодекоративним колажем називають всі декоративні роботи, виконані з плаского або рельєфного рослинного матеріалу, який наклеюють на будь-яку поверхню та обмежують у просторі.
Фітодекоративний колаж створюється на пласкій поверхні. Крім рослинного матеріалу в цих виробах можна використовувати каміння, мушлі, піря, шкіру. Такі вироби вважаються Фітодекоративними за умови, що сторонній матеріал в них не домінує. Колажі поділяють на пласкі або рельєфні залежно від того, з якого матеріалу вони створенні.
Пласкі колажі. Вони виготовлені із плаского матеріалу: листочків та квітів, висушених гербарним методом, склетизоване та гліцероване листя, висушене під пресом. Крім цього використовують тонкі зрізи кори, різноманітне дрібне насіння декоративних, плодових, овочевих культур, різні крупи. їх можна накрити склом в рамці. Весь цей матеріал наклеюють на тверду гладку поверхню (базу) з відповідно підготовленим фоном.
Рельєфні колажі це роботи, в яких використано випуклий об'ємний матеріал плоди, гілки, крупне насіння, квіти висушені об'ємно, шишки наклеєний не нерівну поверхню. Всі колажі можуть бути сюжетні (пейзажні) або структурні (абстрактні).
2. Технічні засоби виготовлення фітодекоративних колажів:
- найчастіше колажисти користуються клеєм ПВА, який можна розчиняти водою, він не залишає плям, не впливає на кольори сухого рослинного матеріалу, закріплює його. Якщо матеріал важкий, його закріплюють склейкою - силіконовими паличками. Сипучий матеріал приклеюють клеями "Момент", та ПВА з водою;
- фітодекоративні колажі обрамляються для кращого сприйняття колажної картини. Рамки можуть бути дерев'яними, иластиковими, бамбуковими, можна виготовити паспарту. їх розмір та форма залежать від
задума автора, наявності матеріалу. Для пласких колажів підходять неглибокі рамки зі склом або без нього з простим профілем. Рельєфні об'ємні роботи обрамляють у відносно глибокі рамки зі складним профілем без скла. Дерев'яні рамки тонують морилкою, покривають лаком, фарбують розчином акварельної фарби та клею ПВА;
- за основу для колажів можна обрати такий плаский матеріал, як шматок фанери, щільного картону, плетіння з лози, соломи або будь-який інший матеріал, до якого можна було б наклеїти природній сухий матеріал. Розмір та форма основи має відповідати розміру та формі обраної рамки;
- обрану основу декорують кольоровим або білим папером, тканиною, шпалерами, насіннєвим матеріалом. Папір, шпалери, насіннєвий матеріал, плоский сухий матеріал клеять до плоскості розчином клею ПВА з водою (1:1) або клеєм для шпалер. Процес приклеювання аналогічний наклеюванню шпалер на стіну. Спочатку змазують клеєм усю поверхню, без пропусків, потім змазується обраний матеріал. Для того, щоб уникнути повітряних пухирців дві поверхні з'єднуються та ретельно розгладжуються. Підготовленна основа перед подальшою роботою мас добре висохнути.
Розміщення рослинного матеріалу залежить від кольорової схеми фону. Вона разом із рослинним матеріалом може наштовхнути на певні ідеї щодо розподілення його на основі. Створюючи фон, треба розраховувати наявний матеріал.
Рекомендують при створенні фону дотримуватися певної послідовності: на підготовлеігу основу (папір, шпалери) наносять олівцем контур обраного малюнка; акварельними, гуашевими або іншими фарбами обраним способом наноситься фон певної кольорової гами; контрастною фарбою позначаються акценти (фокусні точки); розкладають рослинний матеріал; накладають рамку, щоб перевірити збалансованість карпшії; закріплюють клеєм всі необхідні частини.
Рослиний матеріал для пейзажних колажів, зазвичай. IRKOpRI юну юн. у натуральному вигляді, але при потребі його можна і підфарбумп і и
Якщо робота ретельно виконана, тоді перехід віл рослинного мінері і І) до фарбованого фону має бути плавним, непомітним.
Акварельні фарби наносяться на папір, який заздалегідь був ЗЛЄПСІ змочений водою. Щоб отримати ефект веселки, можна розчинити акварель керосином.
Розприскування водорозчинних фарб на папір або тканину проводять за допомогою спеціального розпилювача або зубної щітки. Щітку обмочують у фарбу та злегка стукають по ручці, отримуючи дрібні та крупні краплинки в залежності від кількості набраної фарби.
Фон наносять резиновим або шерстяним валіком, використовуючи при цьому в'язкі фарби.
Техніка декалькоманії дозволяє одержати чудовий фон. її суть полягає в тому, що тканину цікавої текстури намочують у фарбі, а потім акуратно накладають на фон, де відбивається її текстура. Таким чином можна наносити фарбу на дерево, скло, або іншу поверхню. Можна наносити на основу декілька кольорів.
При наклеюванні тканини на основу клеєм змазують тільки основу або тканину натягують на краї основи і закріплюють скобами, цвяхами. Якщо за основу беруться мішковина, декоративна сітка, то їх можна закріплювати цвяхами безпосередньо до рамки.
Фон може бути гладеньким або рельєфним, багатокольоровим або однотонним. Він має поєднуватися з рослинним матеріалом і не відволікати погляду від головного сюжету. Важливо, щоб на фоні надійно тримався рослинний матеріал.
Колаж повинен висіти на стіні, тому заздалегідь треба попіклуватися про гачок, петельку зі зворотньої сторони картини. Через кут нахилу у підвішеному стані роботу потрібно виконувати у вертикальному положенні (як на мольберті).
Якщо природній матеріал недостатньо яскравий, а за задумом флориста він мас бути насиченим, то його фарбують акварельними, гуаптевими фарбами, які розчиненні водою та клеєм ПВА або аерозолями.
3. Композиційна будова колажу та його дизайн.
При роботі над фітодекоративним колажем потрібно дотримуватися загальних принципів створення художніх витворів. Тут присутні основні елементи дизайну - колір, фактура, форма. Щоб отримати гармонійну роботу та суцільне враження від неї, ці елементи треба застосовувати з урахуванням пропорцій, балансу, ритму, акценту.
Колір та рослинний матеріал дають можливість побачити в каргині необхідну динаміку, глубину, мотив зображення. Колорит - сукупність кольору роботи, тонально поєднаних між собою. У фітодекоративних колажах частіше присутні всі відтінки коричневого, сірого, жовтого, зеленого, а також білий, червоний та синій кольори. Треба пам'ятати, що світлі тони використовуються як головні, а темні - як додаткові. Всі додаткові елементи повинні відповідати за формою та кольором основним. Краще, якщо світлого буде більше, ніж темного. Світлі тони розміщуються над темними або перед ними. Всі відтінки синього та зеленого кольорів сприймаються, як холодні та далекі, а жовті та червоні - теплими та близькими. З яскраво-червоними квітами поєднуються темно-зелене листя та жовті суцвіття. Слід враховувати, що білий фон відтіняє роботу, а чорний -підкреслює, освітлює.
Фактура це особливість (стан) поверхні листків, квітів, плодів. Вона дуже різноманітна не тільки у свіжого рослинного матеріалу, але й у сухого.
Порівнюючи фактуру можна назвати оксамитовою (горіх чорний), блискучою (листки камелії, квітка антуріума), шершавою (стебла трав, осоки), грубою (поверхня корча), шовковистою (кукурудзяні рильця), мохнатою (опушені листки стахіса) і т. ін.
У колажах при використані великої кількості матеріалу фактура несе певне смислове навантаження: гладка шовковиста поверхня асоціюється з елегантністю, жіночністю, достатком; груба - з енергією, силою, розкутістю; блискуча з веселощами, святом; оксамитова - із задоволенням, відпочинком, лінню.
Фактура впливає ще й на колір. Червоний однакової насиченості, скажімо, на гладких, блискучих листях виглядає яскравіше, ніж на матових. Сухий матеріал в основному має коричневі, коричнево-зелені відтінки. Елементи з однаковими кольоровими відтінками будуть дивитися веселіше, якщо вони мають різну за фактурою поверхню.
Сприйняття фактури збільшується в абстрактних колажах, де традиційні форма і колір не відіграють головної ролі. Варто пам'ятати, що при зміні освітлення сприйняття фактури також змінюється.
Простір, у якому виконаний колаж, відокремлений рамкою, її розміром і визначається степінь заповнення картини рослинним матеріалом. Рамка не повинна обмежувати динаміку руху в середині роботи а, навпаки, візуально його розвивати. Динамічність - основна умова створення образу. Ефекту руху можна досягти, якщо розмістити об'єкти таким чином, щоб погляд плавно переміщувався (плавав) по зображенню, "рухаючись" за ним, роздивляючись деталі.
Класичною умовою створення правильного колажу є правило третій: при цьому потрібно все зображення умовно поділити на три вертикальні лінії, після чого розмістити об'єкт на одну із них. Якщо головний об'єкт -акцент знаходиться на одній із ліній, погляд спочатку падає на нього, а потім плавно переміщується праворуч вверх, після цього знову повертається до акценту, рухається наліво вниз від нього і знову повертається. Якщо об'єкт розмістити посередині між вертикальними лініями, зображення стає статистичним.
Правило третій включає в себе не тільки вертикальний поділ, але й горизонтальний. На перехресті цих ліній знаходяться так звані КЛЮЧОВІ точки. Розміщення акценту в одній з цих точок вдале рішення композиційного руху в колажі. Якщо розмістити крупний окмпп. .іГ»> кольоровий акцент на одній з точок знизу ліворуч, менший елемент по діагоналі на верхній точці праворуч.
Баланс (рівновага). Композиція в колажі має бути збалансованою Легко створювати симетричну роботу. Вона буде статичною, врівноваженою, але водночас вона може втратити динаміку в зображенні. Асиметрія завжди цікава, бо з її допомогою легше будувати перспективу в сюжеті. Наприклад, пейзажний колаж можна збалансувати під гілочку, яка зображує дерево: "покласти камінці", поруч "посадити кущик". Не рекомендують розміщувати крупний матеріал зверху над дрібним, а малі деталі знизу.
Пропорції особливо важливі в пейзажних (сюжетних) композиціях тому, що вони зв'язують окремі частини сюжету в одне ціле. Тут працює правило золотого січення - менше відноситься до більшого, як більше - до цілого. У математичному виразі воно виглядає так 3:5:8 (рисі).
Рис. 1 Золоте січення: цифрове співвідношення, у високих вазах, у низьких вазах.
Контраст у процесі підбору рослинного та нерослинного матеріалу робить роботу цікавою. Різкий контраст можна пом'якшити перехідними варіаціями. Але варто пам'ятати, що занадто сильний або занадто слабкий контраст може здійснювати суттєвий вплив на сприйняття сюжету загалом.
Ритм головний напрямок, за яким рухається наше око в композиції. У колажі це досягається різними способами: використовують рослини з цікавою лінією вигину в напрямку якого рухається око, повторюють лінії, форми, кольори, радіальним розміщенням матеріалу навколо композиційного центру та іншими способами. Якщо в композиції присутні декілька ритмічних точок, то акценту може і не бути.
Гармонія - цілісність аранжування рослинного матеріалу у фітодекоративному колажі виникає за правильного застосування елементів та принципів композиції.
Комментариев нет:
Отправить комментарий